steampunk, desk, maps

Vinkit pakohuoneessa

Mielestämme kaikki pakohuoneet tulisi suunnitella siten, että ne pystyy selvittämään ilman ainuttakaan vinkkiä. Tämä alkaakin olla alan standardi – hyvä niin!

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että vinkkien ottaminen olisi mitenkään huono asia! Tarkoitamme että pelin täytyy olla reilu, eli siellä ei saisi olla sellaisia tehtäviä joita on mahdoton ratkoa ilman ulkopuolista apua.

Vinkkejä pitää pystyä antamaan sillä kukaan ei nauti siitä kun peli ei etene, pyöritään kuin puolukat tai kaikilla iskee hillitön turhautuminen. Vinkkien tarkoitus ei ole tarjoilla valmista ratkaisua hopeatarjottimella vaan auttaa pelaajia takaisin raiteille, ja tarvittaessa antaa myös lisää vihjeitä että pelaajat pääsevät ratkomaan tehtäviä.

Miten vinkkejä saa?

Pelinvetäjä valvoo peliä ja antaa sovitusti vinkkejä pelaajille.

Suomessa ehdottomasti yleisin tapa saada vinkkejä on tekstimuodossa jollekin näytölle. Hyvä puoli tässä on vinkin selkeys. Yksi pelaaja voi lukea vinkin ääneen tai kaikki voivat käydä lukemassa sen itse. Huono puoli on helposti immersion katoaminen – jos olet vaikkapa pakopelissä jossa yrität varoittaa Julius Caesaria murhayrityksestä, voit pohtia kuinka monta tv-näyttöä antiikin Roomassa olikaan.

Toinen melko yleinen tapa on vinkkien kuuleminen. Tämä voi tapahtua esimerkiksi walkie talkien tai huoneen äänentoistolaitteiden kautta. Tämä vinkkitapa voi olla näyttöä uskottavampi monessa huoneteemassa. Äänenlaatu on kuitenkin tärkeässä osassa että vihjeet tulevat ymmärretyksi!

Muita harvemmin käytössä olevia tapoja on mm.:

  • vinkkilaput, joita pelinvetäjä toimittaa pelaajille esim. oven raosta
  • pelinvetäjä on pelissä mukana roolihahmona joka antaa vinkkejä
  • pelinvetäjä on muuten valvomossa mutta tulee huoneeseen sisään antaakseen vinkkejä
  • vihjeitä ei anneta ollenkaan

Kuka päättää milloin vinkkejä annetaan?

Suosittelemme vahvasti aina ensikertalaisille että pelinvetäjä saa antaa vinkkejä oman arvionsa mukaan. Tämä tapa sopii myös kokeneemmille pelaajille! Näin varmistetaan että peli etenee ja pelaajat saavat mahdollisimman paljon irti pelistä.

Jotkut pelaajat haluavat yrittää suoritua täysin ilman vihjeitä ja silloin sovitaan että vaikka kuinka tekisi mieli auttaa, ei pelinvetäjä anna ainuttakaan vinkkiä elleivät pelaajat sitä selkeästi pyydä.

Toisinaan meillä käykin ryhmiä joiden kanssa sovitaan näin – ja sitten jos peli jumittaa, pelaajat vääntävät keskenään kättä että joko sen vinkin voisi pyytää vai ei.

Hyvä välimuoto tästä on se, että vinkkejä annetaan vain pyydettäessä mutta jos pelinvetäjä huomaa että nyt ollaan ihan väärillä raiteilla eikä peli ollenkaan etene, hän voi kysäistä ryhmältä että sopisiko vähän avittaa – on pelaajien asia sitten päättää miten jatketaan.

Kuinka monta vinkkiä voi saada pelin aikana?

Arctic Secretsin peleissä vinkkien määrää ei ole rajoitettu – meille tärkeintä on että pelikokemus olisi mahdollisimman hyvä kullekin ryhmälle.

Joissain pakohuoneissa voi vinkkien lukumäärä olla rajoitettu esimerkiksi kolmeen vinkkiin. Tätä tapaa ei kuitenkaan juuri kotimaan peleissä ole.

Joissain pakohuoneissa voi myös olla rajoitus, että vinkin voi saada vain joka kymmenes minuutti.

Hauskimmat kommellukset

Meillä Arctic Secretsissä on molemmissa peleissä käytössä vinkit tekstin muodossa.

Vinkit naputellaan valvomon tietokoneella ja myönnettäkööt että toisinaan nämä omat nakit eivät taivu kymmensormijärjestelmään. Vinkin saamissa voi kestää muutamia kymmeniä sekunteja. Tätä blogitekstiä lukiessa saatat ajatella että sehän on ihan ok! Mutta jos  pakohuoneessa on adrenaliinit tapissa ja pelin imu vie mennessään, voi tuo kymmenenkin sekuntia tuntia ikuisuudelta.

”Eikö se tajua että me halutaan vihje?” on ehkä yleisin huudahdus mitä kriittisemmillä hetkillä kuuluu. Välillä näille pelin jälkeen yhdessä naureskellaankin että miten se pieni hetki tuntuukin pitkältä ja kuinka nopeasti sitä turhautuu odotellessa.

Toinen syy siihen ettei vinkkiä heti tule johtuu siitä, että ryhmällä on jokin tehtävä kesken. Jos joku pyytää vinkkiä silloin kun joku muu pelaaja on juuri jonkun tehtävän kimpussa, haluamme antaa  rauhan keskittyä siihen hetkeksi – pahimmillaan tässä kohtaa annettu vinkki johonkin toiseen tehtävään saa pelaajat kuvittelemaan että se kesken oleva tehtävä olisi jotenkin turha, ja ryhtyvät vinkin vuoksi ratkomaan jotain ihan muuta tehtävää.

On myös tilanteita jossa koko ryhmä on jo hetken ollut tehtävän parissa. Turhautumista alkaa olla ilmassa ja pelaajista tuntuu ettei tästä tule mitään, ja pyytävät vinkkiä. Tässä kohtaa saatamme tarkoituksella hetken viivästyttää vinkin antamista jos ryhmä on ratkaisu niin sanotusti kielen päällä. Voimme myös vaan vinkata jatkamaan, ”olette ihan lähellä, yrittäkää vielä!”.

Mitä mieltä sinä olet vinkeistä?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 × three =