Osa pakohuonepelin viehätystä perustuu flow-mielentilaan. Muun muassa unkarilainen psykologi Mihály Csíkszentmihályi on tutkinut flow’ta. Flow-tila on aktiivinen ja toiminnallinen mielentila, johon pääsee kun pelin aikana keskittyy täysin tekemiseen ja unohtaa häiriötekijät. Flow-tilassa ihminen kokee täydellistä keskittymistä ja nauttii tehtävien etenemisestä. Flow-tilassa on helppo sivuuttaa jopa nälän tunne ja ajantaju.
Pakohuonepelissä on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä flow-tilaan. Flow voidaan saavuttaa, kun oma osaaminen ja tehtävien haastavuus kohtaavat. Liian helpot tehtävät johtavat tylsistymiseen kun taas liian haastavat pulmat saavat aikaan ahdistusta. Pakohuoneessa pääaosassa onkin pulmien ratkominen ja niistä nauttiminen. Vaikka päämääränä olisikin esimerkiksi paeta huoneesta, ei peli juuri tuottaisi iloa jos vain poistuisitte hätäuloskäynnin kautta pelin alkuminuuteilla vaikka päämäärä täyttyisikin.
Pakohuoneen pelaaminen pakottaa keskittymään kanssapelaajiin ja jokaisen pelaajan vahvuuksiin. Pelin jälkeen on hyvä analysoida missä on vahvoilla ja minkä tyyliset tilanteet ovat itselle haastavia. Itse pelin aikana on helppo tutustua paremmin esimerkiksi uusiin kollegoihin, mutta myös oppia uusia asioita kanssapelaajista, jopa ystävistä ja perheenjäsenistä. Pakohuone sopii siis erinomaisesti ryhmäharjoituksiin ja ns. team building tehtäväksi.
Joutuessaan mukavuusalueensa ulkopuolelle on ihmisellä mahdollisuus kehittää itseensä. Arctic Secrets tarjoaa pelaajille jotakin aivan uutta ja erilaista. Sen lisäksi, että lupaamme pelin olevan äärettömän hauska ajanviete, se on myös yksi parhaista tavoista oppia.
Epämukavuusalueella joudut keksimään uusia tapoja ratkaista ongelmia ja arvoituksia, koska tyypillinen tapasi ei ehkä toimi tai ratkaisu tarvitsee löytää eri kautta. Pelimme muodostavat loistavan alustan omien taitojen kehittämiselle ja opettaa pelaajia keskittymään ratkaisuihin eikä itse pulmaan. Pelatessa kehittää väistämättä kommunikaatiotaitoja ja oppii selvittämään tai välttämään konfliktitilanteita.
Oletko sinä päässyt flow-tilaan pakohuonepelissä?